lördag 5 augusti 2017

Osho

Ta livet lätt, kärleksfullt, lekfullt, icke-seriöst.
Allvar är en sjukdom, själens största sjukdom,
och lekfullhet, 
det är själens största tillgång.

Hittade idag i ett reklamblad om Osho och jag började genaste läsa mer om honom. Eftersom andlighet ligger mig varmt om hjärtat så har jag såklart stött på Osho tidigare men nu blev det som en stor påminnelse och jag är övertygad att hade jag levt då så hade jag följt honom, garanterat. 

OshoBhagwan Shree Rajneesh, var en känd professor inom filosofi under 1900-talet. Antingen följde och gillade man hans tankar eller så tyckte man att det var rent ut sagt flum. Han var nämligen väldigt kontroversiell mot religioner och politiker, vilket såklart inte uppskattades av alla. 

Men jag tycker att han är intressant. Dels för att han ställer på lite, med sina filosofiska tankar och rör runt. Alltid tyckt om de, för det finns alltid en annan sida av allt. Och det behövs om man frågar mig i rent överlevnadssyfte och då menar jag just i att få vara fri i sina tankar och känslor. Att inte alltid köpa de som "höjdarna" säger med hull och hår. Utan få tänka efter och resonera själv innan jag gör mina val. Idag styrs vi ju tom vilka nyheter vi SKA läsa och tycka om. 

Men Osho då, vad var det som var så "flummigt" med honom?



Man kan säga att han hade en rad olika läror som vikten av meditation, kreativitet, firande, kärlek, medvetenhet, mod och humor. Och allt detta tillsammans var ganska så ovanligt för en andlig ledare. Många chockades över hans öppenhet om sex, vilket var chockerande under hans aktiva tid. Hans själva inställning till sex över lag gjorde honom till en form av sexguru vilket för honom var helt naturligt. 

Han startade ett center där han lärde ut olika meditationstekniker och blev snart även kallad för en andlig terapeut. De som ville bli upplysta av honom fick en andlig och terapeutisk ledare i samma, revolutionerande. 

Det unika som de som såg upp till honom var hans förmaningar om att "du ska finna din egna väg". Han menade att han leder dig men kommer inte ge dig klara svar på de frågor/problem/drömmar osv som du får på vägen. Risker och händelser utvecklar oss, tar oss vidare och ger oss livets äventyr. Att respektera världen, våran jord, att möta varje dag med glädje utan att tänka på imorgon och det som varit.

Om du lever i kärlek, genom kärlek,
kommer du att leva ett stort liv,
för kärleken gör allt stort.

För att avsluta med hans budskap kort så kan man ju säga att han ville nå oss att tänka på att "vägen är inåt". Frihet i människans inre liv och det andliga sökandet är individuellt och inget som människan ska få till sig genom uppfostran. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar